Situatie:
Door middel van een opdracht: "Ontwerp een step voor de gemeente Vlissingen" is het de bedoeling om de competentie methodisch te ontwerpen te beheersen. De eerste fase is de analysefase. Er is een opdracht van de gemeente Vlissingen om een step te ontwerpen. Het is nog helemaal niet duidelijk wat de kaders zijn en waarom dit de wens van de opdrachtgever is en wat de gemeente Vlissingen hiermee wilt bereiken. Dit zoek je uit door een probleemanalyse uit te voeren en dit vast te leggen in een voorlopige probleemstelling. individuele probleemstelling deze hebben we met de groep samengevoegd en er kwam een voorlopige probleemstelling met deelvragen uit. Ik vond het tot nu toe goed gaan we hebben de deelvragen verdeeld en bedacht hoe we dat het best konden onderzoeken.
Taak:
De taak die ik had was voornamelijk zorgen dat we afspraken maakte met elkaar en gefocust bleven op het project en de stappen methodisch aanpakten. Ik had niet per se een leiding rol maar ik had wel het gevoel dat ik vaak aan andere dingen moest vertellen die in het blokboek staan die elke leerling de eerste les heeft ontvangen. Ik vond het een complexe taak om te zorgen dat we met zijn vijven bij elkaar kwamen waarbij iedereen evenveel energie en aandacht bij de opdracht hield.
Activiteit:
Activiteit:
Ik heb de deelvraag wat is het DNA van Vlissingen onderzocht door middel van naar de gemeente gaan voor folders, op internet dingen uitzoeken en mee gaan filmen en het interviewen op straat op deze vraag letten. Ook heb ik veldonderzoek gedaan om inzicht in de bestuurder te krijgen zodat we een goede procesboom konden opstellen. dit hebben Bryan, Ramon en ik gedaan. Walter heeft later nog de kwadranten gekleurd, Op basis van de procesboom heeft iedereen een individuele eisenlijst opgesteld die we samen hebben gevoegd tot een Pakket van Eisen waarbij ik voornamelijk de leiding had tijdens het schrijven en zorgden dat we goed bij elke eis vermelden wat de reden was van de eis en bij welke kwadrant de eis hoort. Het was een lastige zit want sommige wilde eerder weg maar ik denk dat tijdens het opstellen van de eisen wel een duidelijkere groepsvisie aan het ontwikkelen waren. Het Pakket van Wensen hebben we samen opgesteld. De Definitieve Probleemstelling hebben we samen besproken en we hebben het irrelevante uit onze tijdelijke probleemstelling weggelaten maar verder wijkt hij niet erg af. De zoekvelden die we hebben uitgezet vond ik mager en ik heb het idee dat we beter moeten verslag leggen van onze onderzoeken en beter moeten terugkoppelen aan wat het doel is van een onderzoek. Voor de Ontwerpvisie hebben we om de beurt benoemd wat we relevant vonden waarna er 2 hoofdzaken naar voren bleken te komen, hier is de ontwerpvisie op gebaseerd. Ik heb deze uitgewerkt. Ik heb het Analyse verslag volledig probleemschets verwerkt even als de zoekvelden en conclusies met betrekking op het onderzoek. Ik heb het idee dat er goed onderzoek is gedaan naar de deelvragen maar dat het niet goed is verwerkt. Ik ben lang bezig geweest met het herschrijven van de conclusies voor sommige onderwerpen en ik kon lastig verwijzen naar onderbouwing. Bryan had de taak om mijn werk van nodige opmaak en inhoudsopgave te voorzien, en de nodige bronvermelding, bijlage etc aanpassen. Timothy is bezig geweest met het filmpje edditen, wat volgens mij ook een behoorlijke klus is. Ik ben nog niet vaardig hierin en had het graag ook geleerd. Voor de presentatie zijn we eerst samen gaan zitten met de groepsleden en hebben besproken wat we wilde vertellen. Daarna hebben Ramon en ik het uitgewerkt en de Powerpoint gemaakt.
Resultaat:
Resultaat:
Ik ben deels tevreden over het resultaat, ik ben blij dat de visie in ieder geval voor alle leden gelijk is. Ik vind de opmaak van het verslag niet mooi sommige delen verspringen en plaatjes bedekken de kaderrand. Ook vind ik dat het vermelden van de bronnen niet goed is gedaan. De presentatie ging goed, we hebben goede feedback gekregen over de goede beelden ten behoeven van de boodschap, goede presentatie elementen en dat de inhoud goed was uitgelegd aan het begin. als verbeterpunten waren de opmerkingen dat Ramon en ik teveel naar het scherm keken en dat de muziek uit het filmpje wel paste bij het snelle gedeelte maar te hard was.
Reflectie:
Ik heb geleerd hoe het methodisch ontwerpen toe te passen op een opdracht, verslag te leggen van wat je doet en om een structuur in te brengen aan taken die van mij verwacht worden. Ik heb geprobeerd me te verdiepen in de stof en ben veel gaan lezen en praten met betrekking tot de opdracht. Ik vond het heel erg vervelend als ik het idee had dat mensen in mijn groep de opdrachten niet goed lezen en ik wil proberen om een manier te vinden waarop ik me niet vervelend of dominant voel in de communicatie.Ook wil ik minder stressen in het weekend en meer tijd in mijn leerlijnen steken zodat mijn project niet ten kosten gaat van andere onderdelen van de opleiding. Ik heb al een keer een verdeling gemaakt en merkte dat dit goed werkte en duidelijk was voor iedereen.
Beoordelingsformulier analysefase
Specifiek; duidelijkere afspraken maken met teamleden waar iedereen zich aan moet houden
Meetbaar; als notulen worden bijgehouden waarin de taken staan meetbaar en specifiek genoteerd.
Aanvaardbaar; dit is een zeer acceptabel doel waar iedereen baat bij zal hebben en miscommunicatie vermeden wordt.
Realistisch; het is een haalbaar doel dat direct bij de komende fase ingezet kan worden.
Tijdgebonden; het doel moet tegen het einde van dit blok (blok 1) gerealiseerd zijn.
De feedback van de analysefase heb ik verwerkt in een samenvatting 1 en een samenvatting 2
Beoordelingsformulier analysefase
Specifiek; duidelijkere afspraken maken met teamleden waar iedereen zich aan moet houden
Meetbaar; als notulen worden bijgehouden waarin de taken staan meetbaar en specifiek genoteerd.
Aanvaardbaar; dit is een zeer acceptabel doel waar iedereen baat bij zal hebben en miscommunicatie vermeden wordt.
Realistisch; het is een haalbaar doel dat direct bij de komende fase ingezet kan worden.
Tijdgebonden; het doel moet tegen het einde van dit blok (blok 1) gerealiseerd zijn.
De feedback van de analysefase heb ik verwerkt in een samenvatting 1 en een samenvatting 2
Toepassing:
Ik zal de competentie van het methodisch ontwerpen toe gaan passen in de volgende opdrachten van school, op mijn stage en verdere loopbaan carrière. Ik denk dat ik nu een competentie beheers waarbij je opdrachten kan analyseren waarbij het doel van de opdracht en de wensen van de opdrachtgever duidelijk worden en dit kan communiceren. Dit is een vaardigheid die je in het werkgebied kan toepassen maar ik denk ook op jezelf wanneer je voor vraagstukken staat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten