donderdag 30 oktober 2014

Beoordelen aan de hand van PVW




 




Maattekeningen materialisatiefase

Ik neem dit onderdeel op in mijn blog omdat ik hiermee wil bewijzen dat ik met de hand een 2D maattekening maken in 3 aanzichten van het ontwerp als geheel kan tekenen. Deze tekeningen waren nodig om te maken voor het materialisatie van het ontwerp. De 1:1 tekening heb ik hem samen met Ramon gemaakt.




De 1:1 tekening was nodig om te maken om bepaalde hoeken te weten. Ik zou het allemaal in Ironcad of Autocad veel sneller en preciezer kunnen maar die programma's hebben we niet op school en Solidworks beheers ik nog niet. Dat is wel frustrerend maar het komt wel.

Examenmeubel HMC 2014

het sluit niet aan bij het project waar ik nu mee bezig ben maar de foto's van mijn examen meubel zijn deze week opgestuurd en misschien geeft het een beeld van mijn ontwerp competenties.

Ik had voor eerder stijl onderzoek gedaan naar Berlage en kwam daardoor op het constructivisme, uiteindelijk bleek mijn meubel volgens sommigen meer deconstructivisme te zijn.

Stijlonderzoek opdracht

Ik voeg dit onderdeel aan mijn portfolio toe omdat ik hiermee wil bewijzen dat ik:
Leer reflecteren op mijn eigen ontwerpactiviteiten en hebt inzicht in je geschiktheid voor de 
opleiding Engineering en voor het toekomstige beroep.
Ik leer perspectiefconstructie opzetten met als richtlijn de theorie van het 
perspectieftekenen.
Ik leer de vorm van een voorwerp, vanuit de meest elementaire vormen, het vierkant, de 
cirkel en daarvan afgeleide vormen, zoals de kubus en cilinder in perspectief opbouwen. 

Ik vond de opdracht ontzettend leuk maar ben heel gehaast te werk gegaan met het schuim. De feedback op mijn ontwerp was dat het er log en niet gestroomlijnd genoeg uitzag voor  de sreamline herkenbaarheid. Dat was met een subtielere detaillering meer gelukt. Ik ben vooral geïnspireerd geraakt door de trein die ik na geschetst heb, deze is heel anders gevormd dan bijvoorbeeld de puntenslijper, hier zitten redelijk harde strakke lijnen in en ik vond het op een mechanisch insect lijken. Om deze keuze heb ik mijn ontwerp gemaakt, dit doet af aan de herkenbaarheid.



Ik ben blij me de feedback, ik zal er op letten meer tijd nemen om te waarnemen en te definiëren voordat ik zelf ga bepalen en een tunnelvisie krijg.

Verdeling onderdelen gekeken naar aspect mens en techniek



 We hebben gezamenlijk bekeken welke onderdelen en onderwerpen er relevant waren om de haalbaarheid aan te tonen van beide ontwerpen. We hebben de onderwerpen verdeeld en afgesproken met elkaar hoe we dat zouden gaan onderzoeken. Ik heb dit overleg geleid en vastgelegd in tekeningen.


woensdag 29 oktober 2014

presentatie de Puntstep

Ik voeg dit presentatie blad toe aan mijn bewijslast omdat ik hiermee wil aantonen dat ik:
Een ontwerp overtuigend mondeling presenteren ondersteund door digitale 
presentatiemiddelen en/of fysieke tekeningen/modellen.


Presentatie de No-Nonsense step

Ik voeg dit presentatie blad toe aan mijn bewijslast omdat ik hiermee wil aantonen dat ik:
Een ontwerp overtuigend mondeling presenteren ondersteund door digitale 
presentatiemiddelen en/of fysieke tekeningen/modellen.


Bagage de Puntstep

Het bagage onderdeel van de puntstep uitgewerkt. ik heb op internet gezocht naar koppelstukken en ik heb de flensklemstuk gevonden bij www.skiffie.nl het was leerzaam dat je naar een onderdeel met een bepaalde functie zoekt in je hoofd terwijl je dat nog nooit hebt gezien en dat dat onderdeel dan blijkt te bestaan. Dat is nou leuk!



ik voeg dit onderdeel toe aan mijn bewijslast omdat het laat zien dat ik: 
Aan de hand van relevante eisen en wensen een keuze voor een mechanisme maken.

1:1 tekeningen


Ik de conceptfase heb ik de zijaanzichten gemaakt. Het is denk ik beter om hier direct aan te beginnen in de conceptfase want je stuit op allerlei problemen en de tekening geeft inzicht in verhoudingen.
 Op mijn vorige opleiding moesten we ook vaak onderdelen 1:1 tekenen, om bijvoorbeeld de glooiing in een rugleuning van een stoel te bepalen.






Volgende keer moet ik niet zoveel werk maken en anderen de kans geven tekeningen te maken, het is namelijk onwijs leerzaam en ik heb het al vaker gedaan, ik ontneem andere zo een leer ervaring en dat is niet nodig maar ik heb het gevoel dat het er anders niet van komt omdat het dan samen moet gebeuren en dat duurt heel erg lang of het gebeurd het niet...

schaalmodellen 1:5


Om inzicht te krijgen in de werking van een mechanisme en om een duidelijk beeld voor de opdrachtgever te creëren van het ontwerp is een schaalmodel een duidelijk communicatie middel en zo voorkom je ook dat de opdracht gever zelf een beeld vormt dat niet aansluit bij jou idee. 

leerdoel: Je kunt modellen maken om de haalbaarheid van je ontwerp aan te tonen in zicht en in 
werking.



Ik vind het altijd leuk om modelletjes te bouwen. Helaas kon ik niet in de werkplek van mijn lasser baas terecht en heb ik in Zeeland nog niet de goede connecties. Het was een leerzame klus, ik ben achter veel dingen gekomen qua hoe iets gemaakt moet worden maar dit was de zondag voor de presentatie op dinsdag en het is dus lastig om nog veel te doen met die ontdekkingen.

donderdag 23 oktober 2014

Stuur de Puntstep

Ik heb naar vergelijkbare koppelstukken op internet gekeken. en heb mijn uitwerking nog verder aangepast om de haalbaarheid aan te tonen. 

leerdoelen: Je kunt modellen maken om de haalbaarheid van je ontwerp aan te tonen in zicht en in 
werking.
Je kunt een perspectiefconstructie opzetten met als richtlijn de theorie van het 
perspectieftekenen.
 Je kunt de vorm van een voorwerp, vanuit de meest elementaire vormen, het vierkant, de 
cirkel en daarvan afgeleide vormen, zoals de kubus en cilinder in perspectief opbouwen. 
 Je kunt met de hand een 2D-maattekening maken in drie aanzichten van het ontwerp als 
geheel.


Ik heb geleerd dat er een wezenlijk verschil zit tussen 50cm op schaal 1:10 te tekenen en daadwerkelijk een voorwerp van 50cm in je hand te hebben. dit is erg leerzaam en ik hoop dat ik in de toekomst mezelf goed de tijd zal blijven geven om dit soort onderzoekjes te doen.

donderdag 16 oktober 2014

Stuur Puntstep Conceptfase



Om te kijken wat een goede afstand was voor het tuur heb ik een verstelbaar proefstuk gemaakt en allemaal mensen uit de klas laten vasthouden waarbij zij hun ideale houding aangaven, van deze maten ben ik uit gegaan.




Tekeningen Maatbepaling


Na de presentatie van de ideefase zijn de ontwerpen herzien (zoals af te lezen is aan het schema dat ik heb gemaakt).  We zijn bij elkaar  gaan zitten en hebben nog een keer alles door genomen. Wat hoofdmaten zijn vastgelegd en ik heb schetsjes gemaakt met maatvoeringen waarvan uit we verder zijn gaan onderzoeken.



Schetsvaardigheid

 Om aan te tonen dat ik met een blauw kleurpotlood, fineliner en marker kan werken heb ik tekeningen toegevoegd. Ik heb heel veel aan de tekenlessen van meneer Bouwens. Ik vind tekenen sowieso leuk en heb een tekening toegevoegd omdat ik deze met behulp van het tekenboek heb gemaakt en ik goed merkte dat ik vooruit ben gegaan door de oefeningen en huiswerkopdrachten.







Ik moet er op letten dat ik blijf construeren, ook bij kleine voorwerpen. en meer met fineliner en kleur werken.

woensdag 15 oktober 2014

Proces Conceptfase

Omdat het grafisch weergeven van het proces bij de vorige fase zo goed in smaak viel en hielp overzicht te krijgen hebben we besloten voor deze fase ook een overzicht te maken van wat er deze fase moet gebeuren. Het belangrijkste voor ons als groep is denk ik dat we goed de manier waarop we de haalbaarheid testen en weergeven (schetsen, proefjes etc)



Het is fijn om een kaart te hebben om naar te wijzen ter ondersteuning. Ik ga in het vervolg elke keer zo een kaart maken. het is voor mezelf ook handig om op de toets voor te bereiden.

dinsdag 14 oktober 2014

Beoordelingsformulier Analysefase




Proces Ideefase


Als feedback op de presentatie kregen we als groep de opmerking dat het proces niet helder overkwam. We hebben het proces van de ideefase met elkaar verduidelijkt maar niet een goede presentatie hiervan gemaakt. Daarom heb ik nog een vertaling van de aantekeningen tijdens het proces in het net gemaakt:



Het was erg leerzaam om tijdens de fase al een duidelijk beeld te hebben van we van elkaar en de fase konden verwachten. We hebben als groep besloten om dit ook voor de volgende fase te doen en het was een handige tip van meneer Koole om dit ook te presenteren. Dit zullen we in het vervolg bij de presentaties doen.

maandag 13 oktober 2014

morfologische kaart met aangegeven route


In de morfologische kaart is op basis van een "geest"een selectie bij elke oplossing van een deelprobleem gemaakt. Het pad is aangegeven met een kleur per idee





Aangepast Programma van Wensen



Bij het programma van wensen is een reden voor de wens gezet en hij is ingedeeld de kwadranten mens en techniek. Zo is hij meer relevant en is het duidelijker wanneer we een wens aanpassen of niet na leven welke gevolgen dit heeft.








Aanpassing ontwerpvisie




De feedback op de ontwerpvisie hebben we besproken en ik heb hem aangepast zodat hij meer aansluit op wat we willen neerzetten. En dat hij aansluit op de wensen van de opdrachtgever.

Ontwerpvisie:
Het ligt in onze visie om comfortabel steppen voorop te stellen. Het is noodzakelijk dat het product werkt zoals het is bedoeld; een functioneel ontwerp waarbij vormgeving niet ten koste zal gaan van de technische eisen van het product.


Omdat het noodzakelijk is voor de gemeente Vlissingen zich te onderscheiden, zal voor het product dezelfde eis gelden. Het is ons doel het voertuig in te zetten als een icoon voor Vlissingen. Waarbij de kenmerken van het maritieme karakter, de zee, nuchterheid en trots van Vlissingen naar voren komen. En de step zal dienen als een verbinding tussen de kenniswerf, de toeristische attracties, het station en de scholen.


Omdat het product voor een brede doelgroep is bedoeld en tijdelijke eigenaren zal kennen is ook een zwaartepunt bij het ontwerp de sterkte en het hufterproof zijn van het product.

Aangepast Programma van Eisen



Ik heb het PvE aangepast met de feedback verkregen van J.Dam en meneer Koole. De bron en de formulering van de eis zijn aangepast.

Pakket van Eisen:




nr. Eis: bron/waarom kwadrant:
1 de step heeft ten minste een wiel van ten minste 16inch opdrachtgever techniek
2 de voetenplank heeft een anti slip opp interview steppenwinkel, antisliblaag is goed voor rijgemak mens
3 de step is zichtbaar zijn in het donker op een afstand van ten minsten 20m veiligsheidseisen opdrachtgever/ veldonderzoek steppenwinkel mens/techniek
4 De bovenkant van de voetenplank is maximaal 20cm hoogte van af de grond als de voetenplank hoger is, gaat dat ten koste van rijgemak mens/techniek
5 de step houd een gewicht van 120kg kunnen de step moet hufeterproof zijn/ voor volwassen mensen/eis opdrachtgever techniek
6 met een snelheid van 10km/h moet de step binnen 3 meter stilstaan veldonderzoek steppen/ veiligheid techniek
7 de step heeft een kaal gewicht van maximaal 20kg veldonderzoek steppen/ comfort/ procesboom techniek
8 de wielen zijn geschikt voor verschillende harde ondergronden Opdrachtgever/procesboom techniek
9 de step is sterk genoeg om een val te kunnen overleven van ten minste 1meter hoog Opdrachtgever → hufterproof tecnhiek/mens
10 de lengte van de voetplank is ten minste 30cm lengte gemmiddelde voet mens
11 de step heeft een stuur tussen de 70 en de 130cm veldonderzoek steppenwinkel/ comfort mens
12 de step kan op zichzelf blijven staan eigen ervaring steppen/ veldonderzoek stepwinkel mens
13 men kan comfortabel een afstand van ten minste 4km afleggen opdrachtgever/eigen onderzoek techniek
14 de wielen hebben spatborden eigen onderzoek mens
15 de step is bestand zijn tegen verschillende weersinvloeden gebruikerscenario techniek
16 de step heeft geen uit stekende onderdelen of scherpe randen gebruikers scenario/opdrachtgever → hufterproof mens
17 de step heeft kleuren die passen binnen het DNA van vlissingen opdrachtgever mens
18 De step is gemaakt van materialen die passen binnen het DNA van Vlissingen opdrachtgever mens
19 De bestuurder kan zijn “step been” vrij bewegen veldonderzoek steppen/ comfort mens
20 het stuur heeft comfortabele handvatten comfort/veldonderzoek steppen mens
21 de step heeft een verstelbaar stuur comfort/gebruikers scenario techniek
22 de step is produceerbaar in een oplage van ten minste 200 stuks opdrachtgever markt
23 er is aandacht gegeven aan het recyclebaar zijn van de materialen/onderdelen opdrachtgever milieu
24 de step heeft een bel veldonderzoek steppen gebruikers scenario markt
25














de step heeft een mogelijkheid tot opbergen














opdrachtgever/gebruikers scenario






tijdens het aanpassen van het PvE en de ervaring die we opdoen in de ideenfase is het veel duidelijker hoe we de analysefase eigenlijk hadden moeten verlopen en onderzoeken. de reflectie is erg leerzaam



mens













vrijdag 10 oktober 2014

Keuze proces sessie

Keuze proces sessie

Om elkaar duidelijk te maken wat voor een ideen we hadden bedacht hebben we alle schetsen gekopieerd en uitgeknipt en gecombineerd waarbij iedereen wat ideen uitlegde. Deze hebben we in de morfologische kaart verwerkt en de morfologische kaart hebben we later verder uitgewerkt.





Het was een enorm goede sessie waarbij we goed luisterde naar elkaar, ideen koppelde en critisch waren. Het structureren van de ideen is erg leuk om als groep te doen zoalng idereen energie er in steekt.

Spuugmodel Simplistisch


Spuugmodel Simplistisch

Om inzicht te geven in het zicht en in de werking van de step zijn er 5 integralen ideen uit de morfologische kaart geselecteerd en voor elk integraal idee 2 spuugmodelen gemaakt. Dit is mijn tweede spuugmodel waarbij ik gebruik gemaakt heb van een oude offset plaat van een drukker, een stuk touw die ik met ijzerdraad heb geregen om de vorm te kunnen maken en ijzerdraad.






Spuugmodel Ronde vormen


Spuugmodel Ronde vormen

Om inzicht te geven in het zicht en in de werking van de step zijn er 5 integralen ideen uit de morfologische kaart geselecteerd en voor elk integraal idee 2 spuugmodelen gemaakt. Dit is mijn eerste spuugmodel waarbij ik gebruik gemaakt heb van een oude offset plaat van een drukker om de ronde vormen te creeren en blauw potlood om de buisconstructie aan te tonen.








Het is erg leerzaam om spuugmodellen te maken want je loopt tegen dezelfde aspecten aan als wanneer je hem in het groot zou maken. Bij dit model was het de achterwiel.

Morfologische kaart

Morfologische kaart:

De tekeningen die gebaseerd zijn op de deelvragen hebben we gestructureerd en gecombineerd in een morfologische kaart. Dit geeft een goed zicht op de mogelijkheden maar ook op de problemen die we hebben gesteld of die voldoende waren.



Er zijn in mijn ogen goed ideeen gemaakt en verzameld de meeste in de groep deden goed mee. En mensen zijn enthousiaster. Het nadeel is dat we niet goed naar de kwadranten Mens en Techniek hebben gekeken. Ik heb het een aantal keer genoemd maar het komt niet door. Dat vond ik wel jammer maar daar ben ik dus zelf ook verantwoordelijk voor.

dinsdag 7 oktober 2014

Morfologische kaart individueel


Tekeningen ideefase

Tekeningen ideefase:

De ideefase is een fase waarin je creativiteitstechnieken toepast en door middel van doodles ideen verwerft die oplossingen geven voor de proplemen en zoekvelden waarmee de analysefase is beindigt. Quantiteit boven kwaliteit werd benoemd in de lessen. Dit zijn de schetsen die ik heb gemaakt. Ik denk dat mijn zoektocht op het papier duidelijk te zien is, alleen omdat ik normaal ook teken ter ontspanning vind ik het moeilijk om gefocust te blijven tijdens het doodlen, ik vergeet dan dat ik met school bezig ben. Het materiaal gebruik hanteren volgens de tekenrichtlijnen gaat doed, ook elementaire vormen beheers ik. 













Ik vind tekenen erg leuk, ik heb de opgedane kennis met betrekking tot product tekenen ook toegepast in mijn vrij tekenen dus ik heb er ook buiten school profijt van wat prettig is. (ik heb een selectie gemaakt van de tekeningen)