Probleemschets:
Inwoners
vertrekken uit Vlissingen waardoor er een vergrijzing plaatsvind.
Houdige
situatie:
Vlissingen
is een gemeente waar jaarlijks 100.000 Nederlandse en buitelandse
(waarvan 75% Duitsers 20% Belgen) toeristen hun vakantie spenderen.
Een inkomsten bron voor de gemeente. De vakantiegangers geven bezoek
aan het strand, maken een wandeling, gaan uit eten, doen een rondje
bezienswaardigheden en gaan shoppen. Dit toerisme beperkt zich tot
een piek in de zomermaanden.
De
gemeente Vlissingen heeft de Hoogelschool Zeeland, een school die
goed aangeschreven staat en kwalitatief goed onderwijs bied. In 2014
is de HZ University of Applied Sciences in de Keuzegids HBO Voltijd
2014 uitgeroepen als Beste Hogeschool van Nederland (1). Het
kwalitatief goed onderwijs zorgt er niet voor de de studenten
gebonden worden aan de gemeente; meer dan de helft van de studenten
van de Hogeschool Zeeland wil na zijn studie werken buiten Zeeland
(2). September 2012 is een aantal partijen het project “Kenniswerf
Zeeland” gestart, een project dat de ervoor moet zorgen dat
bedrijven zich succesvol kunnen ontwikkelen en waarbij ondernemers,
overheid en onderwijs worden versterkt door gebruik te maken van
elkaars netwerk, expertise en talent. De gemeente Vlissingen is
facilitator in het project (3). Voorlopig is het zo dat er weinig
werkgelegenheid is in de gemeente Vlissingen. Het project “Kenniswerf
Zeeland” moet hierbij helpen om de kenniswerf bekendheid te geven,
voor de toeristen die Vlissingen is de Kenniswerf onbekend.
Vanuit
de provincie Zeeland is de visie: “bekend maakt bemind”(4)
vastgesteld en er is aan alle gemeentes gevraagd een DNA profiel op
te stellen. Het doel hiervan is dat de gemeentes zich gaan
onderscheiden door een herkenbaar beeld te schetsen. Voor gemeente
Vlissingen komen de woorden Ongepolijst, no nonsense, maritiem,
kleurrijk, festival, en internationaal naar vooren bij het bepalen
van het DNA.
De
leegloop van Vlissingen is een probleem. Wanneer alle mensen
wegtrekken door de het gebrek aan werkgelegenheid houd het probleem
zichzelf in stand; meer leegstand, het sluiten van bedrijven, banen
zullen voornamelijk op het toerisme gefocussed zijn en buiten het
hoogseizoen zal Vlissingen een spookstad zijn. De leegloop is nadelig
voor de bedrijven die in Vlissingen gevestigd zijn, maar ook voor de
inwoners en de volgende generatie die minder mogelijkheden en kansen
in Vlissingen zal zien.
Er
is geen duidelijk verband tussen gebieden als de kenniswerf, het
station en het centrum. Jongeren die van uit buiten de gemeente
Vlissingen naar school gaan in Vlissingen worden niet getriggerd om
de stad te ontdekken en verplaatsen zich enkel tussen de school en
het openbaar vervoer (5). Toeristen die Vlissingen bezoeken hebben
nog nooit van de Kenniswerf gehoord (6). Dit zijn oorzaken die
ongedaan moeten worden om de vergrijzing van Vlissingen tegen te
gaan.
Gewenste
situatie
De
wenselijke situatie zou zijn dat jongeren Vlissingen gaan zien als
een platvorm om zelf ondernemerschap en mogelijkheden te creeren.
Waarbij nieuwe initiatieven een duwtje in de rug krijgen en
samenwerking met andere bedrijven wordt gewaardeerd. De Kenniswerf
moet een herkenbare nieuwe plek zijn voor (oude) toeristen en
inwoners om nog te ontdekken dat past binnen het DNA van Vlissingen.
De
mogelijkheden zijn dat er een step ontworpen word, die als verbinding
tussen het station, de kenniswerf, het centrum en het Nollenbos
fungeert. En dat deze step zo herkenbaar is voor de toeristen dat het
als een nieuwe bezienwaardigheid wordt gezien. Een mogelijkheid is
dat door de step op een taktische lokatie aan te bieden jongeren die
alleen naar Vlissingen komen voor school ook verleid worden om op de
step de stad te gaan verkennen en zich in Vlissingen te vestigen.
(1) www.hz.nl
(5)
interview in augustus 2014 te Vlissingen
(6)
interview in augustus 2014 te Vlissingen