Motivatie


Wat mensen beweegt, beweegt mij                17-09-'14


Ik vind het interessant wat mensen beweegt en waarom, hoe sociale aspecten werken in het klein en in het groot. Dit is een brede interesse. Ik heb moeite met dingen chronologisch te onthouden, door het boek; “De geschiedenis van de schoonheid” van Umberto Eco heb ik geleerd om kunst als rode draad gebruiken om de ontwikkelingen in de geschiedenis enigszins te onthouden.

Mijn vader nam mij vroeger altijd mee naar plekken, gebouwen, fabrieken en musea waarbij hij mij uitlegde hoe dingen werken. Dit riep bij mij alleen maar meer vragen op die hij dan met geduld, logische beredenering en schetsjes beantwoorde. Toen ik een jaar of 12 was ging ik uit mijn ouders boekenkast "grote mensen boeken" pakken om te lezen. Ik begon veilig met de dunste;  dit waren sci-fi pocket boekjes. Ik denk dat hier mijn interesse in natuurkunde is begonnen. Mijn moeder was handvaardigheid docent en na de HAVO ben ik de opleiding tot Meubelmaker gaan volgen omdat ik hier de aspecten techniek, creativiteit en werken met je handen samen zag komen. 

Toch miste ik theorie en ben avondschool natuurkunde (twee jaar in een jaar) tijdens mijn examenjaar Meubelontwerpen gaan volgen. Ik heb zoveel plezier aan natuurkunde beleefd, samen met mijn lastsage en werk als lasser en de behoefte om me te verdiepen en mezelf uit te dagen wilde ik de opleiding werktuigbouwkunde gaan volgen. Puur toeval stuitte ik op de HZ site en vond de opleiding Engineering, ik heb mij voor 3 opleidingen aangemeld maar ergens in mijn achterhoofd wist ik dat dit de opleiding voor mij was. De communicatie met de school en de manier waarop de HZ zich opstelt tegenover leerlingen en ze ontvangt en begeleid vond ik heel plezierig. Ik heb het gevoel dat ik serieus wordt genomen en dat de mensen van de opleiding in mij geloven als ik dat zelf ook doe.

Door de lessen natuurkunde ben ik mij erg gaan interesseren in elektro-magnetisme. Misschien is dit omdat ik van elektro-magnetisme nog maar bar weinig van af weet maar ik vind het magisch en ik ben van plan en hoop dat ik door de opleiding Engineering handvatten krijg om dit soort onderwerpen te begrijpen en mogelijk toe te passen. Ik ben van plan mij in te zetten als de manier waarvan ik weet hoe ik dat kan; energiek geïnteresseerd, leergierig en vrolijk. Wat ik tot nu toe heb begrepen is, dat met een soortgelijke instelling een diploma binnenslepen haalbaar is. De valkuilen zijn bij mij dat ik dingen soms te serieus of te letterlijk neem, ik wordt pas rustig als ik de opdracht volledig begrijp. Dit kan niet altijd en soms zijn delen niet volledig uitgelegd, daar raak ik van in de war en dat frustreert mij. Ook kom ik van een specialisatierichting ontwerpen af waarbij ik volledig in de gekregen opdracht dook, ik ben gewend om op dat soort momenten in me eigen wereld te zitten. Bij de opleiding Engineering zijn er voornamelijk groepsopdrachten en is dit gedrag niet wenselijk. 

Ik voel mij prettig in een studie omgeving waarbij mensen rustig, gecontroleerd en evenwichtig zijn. Ik vind het heel fijn als iemand de tijd neemt om te denken voor diegene wat zegt en vind het leuk om het tegendeel bewezen- of, in zekere zin, geïmponeerd te worden. 

Ik droom ervan om bij te dragen  aan de ontwikkelingen die "de mens" ondergaat. Of dat iets te maken heeft met energiewinning, een manier van vervoeren, een procesverbetering in een fabriek, of iets wat wel technisch in elkaar zit maar verder alleen esthetisch is, heb ik nog niet helder voor de ogen, maar ik hoop daar over 4 jaar een antwoord op te hebben.



Noraly Thunnissen 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten